Vallning!

I söndags började vi vårens vallningskurs! Hade tänkt ha ett lite längre uppehåll efter kommunikationskursen (som avslutades med vallanlagstestet), men när min kurskompis Nina och hennes sheltie Holley skulle börja den här helgen så kändes det roligare att hänga på dom :)
Vi fick börja med att gå med hunden i koppel inne i fårhagen för att se hur hunden skulle reagera. Vippen brydde sig inte alls så efter ett varv så släppte jag honom. Han brydde sig fortfarande inte ett dugg om fåren utan växlade mellan att äta bajs och att gå bredvid mig.. Försökte med klickerns hjälp att peppa honom och få honom att förstå att det var okej att röra sig mot fåren. Instruktören Maud läste av honom mycket och hon kunde se att han tittade på fåren på rätt sätt (ville samla dom när flocken splittrats osv), men han gjorde ingenting fysiskt.. Höll på ganska länge, men han gjorde ingen rörelse mot fåren alls så till slut bröt vi. Tittade på när de andra hundarna körde och försökte lära oss nånting :) Vippen passade även på att rulla i fågelbajs så att han var helt grön hela halsen och sidan- det blev duschning när vi kom hem :)
Några får var i en mindre fålla så i pausen passade jag på att vara där och klicka Vippen varje gång han tittade på fåren och/eller vågade sig nära. Han visade fortfarande inget direkt intresse, men tittade iaf på dom..
Andra gången jag släppte honom i stora hagen med fåren så började han som innan med att äta bajs och nosa, men sen vaknade något! Han började plötsligt röra sig mot dom och följa efter dom! Han slutade också att titta på mig för varje steg och sökte bara råd efter var tredje :P Han visade faktiskt en del riktiga vallbeteenden, superkul att se! Han var ändå fullt kontrollerbar och lyssnade på alla kommandon så det känns bra :)
Maud sa att om det fortsätter så nästa gång så kan jag börja träna in höger och vänster, kul!!
Har tyvärr inga bilder från andra släppet (förutom de fyra sista som jag tog själv), men en del från det första!

 

 

 

 

 

 

-äh jag står kvar här istället matte

 

 

 

-Ja fixa det där själv du så vilar jag lite

 

 

-ska jag gå fot nu?

 

 

 

Tittar och lär :)

 

 

 

Rullar i bajs :)

 

 

 

 

 

 

 


Carolin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0