Vallanlagstest!

Igår var det äntligen dags för vallanlagstest på kommunikationskursen vi gått!

Instruktören är väldigt mån om fåren (och alla andra djur) därför är fåren och föraren i en fålla och hunden utanför. För vissa hundar gör staketet att de inte tänder alls, men Maud är duktig och med lång erfarenhet så hon kan läsa ut mycket ur hundens beteende ändå. Om hunden klarar vallanlagstestet så får man sen gå vidare på vallningskurs och där är fåren lösa i en hage. Vippen blev godkänd så till våren väntar vallning! :)

Vippen är ju en väldigt snäll kille så han tog det väldigt försiktigt med fåren. Ena tackan stampade till ordentligt mot honom och då blev han ännu försiktigare. Efter det ville han ha längre avstånd och gick och åt en del bajs.. Eftersom han är en klickerhund så bad Maud mig att pröva klicka honom när han närmare sig fåren för att stärka honom och det hjälpte! Han höll fortfarande lite avstånd, men jobbade betydligt bättre! Efter att klickern kom fram åt han inte bajs en enda gång tror jag utan då jobbade han på..
Han gjorde flertalet saker som tyder på vallanlag, men just nu står det still i huvudet och jag kommer inte ihåg exakt vad han gjorde, haha. Jag tror att han gick upp mot fårens huvud och sen vände och att han vände fåren? Kanske.. Nåt sånt :) Han var iaf väldigt lugn och balanserad och visade tydligt intresse.
När jag kom ut ur fållan hoppade han på mig och skrek precis som han alltid gör när nåt läskigt har hänt och jag räddat honom (typ en pinne som fastnar i tänderna eller en snöklump under tassen..), han trodde hon att jag skulle dö där inne bland monstren :)

 

 

 

Där stampar den stora bruna tackan till mot honom

 

-Äh, jag kan stå här med instruktören istället matte..

 

.. eller bara ligga här. Du verkar ju fixa det där själv du

 

Den stora bruna är läskig..

 

 

 

 

 

Lite pussar på världens bästa hund :)

 

Carolin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0