Vår och kurs

Så här såg det ut för ett par veckor sen..

 

 

 

.. det gör det inte längre! Har tyvärr inga nyare bilder dock :) Idag har det varit 10 grader varmt och känts som riktig vår, härligt! Hoppas det håller i sig! Igår snöade det däremot lite.. men men, våren är nog på gång iallafall!

Kommunikationskursen har nu varit 4 gånger och jag har lärt mig mycket! Till helgen är det sista gången och då ska hundarna få träffa fåren för första gången, spännande! Får se om Markus följer med så han kan fota lite, annars blir det nog tyvärr inte bilder..

Mästarklasskursen (rally) har varit två tillfällen och den är otroligt givande! Kunnig instruktör med mycket bra tips och dessutom tävlar de andra deltagarna på hög nivå i rallyn och har många erfarenheter att dela med sig av.. Mitt enda problem är att självförtroendet sjunker en hel del när vi är där. Vippen har hittills visat sin sämsta sida där. Han har varit väldigt stressad båda gångerna och skällt massor. Han jobbar bra, men skäller så fort vi står still. Han stressar även runt och behöver "stanna kvar" kommando varje gång jag vill att han ska behålla en position mer än en halv sekund, så brukar han inte vara! I söndags skulle vi gå in för teori och då släppte instruktören sina hundar så de kom och sprang emot oss. Jag var helt lugn eftersom jag visste att hon hade koll på dom + att det är två tikar, men Vippen blev HELT skogstokig. Har aldrig någonsin hört honom så förbannad. Han fixar verkligen inte att främmande hundar springer mot honom :( Blev faktiskt riktigt ledsen av hans beteende. Jag tycker egentligen inte att han reagerar fel, jag förstår honom, men jag tycker bara att det är förjävligt att han ska behöva vara så osäker och jag vet dessutom inte hur tusan jag ska träna bort det?? Det här var ändå i en miljö där han vet att det är andra hundar, det var andra (kopplade) hundar bredvid honom plus att jag var helt lugn och ändå reagerade han så kraftigt. Då är det ju verkligen inte konstigt att han reagerar om man möter lösa hundar på en promenad där även jag blir stressad.. Suck.. Nån som har lydiga snälla hundar som vill träna på att låta de springa mot Vippen utan att det händer honom nåt?..

Väldigt glad blev jag iaf fem minuter senare då han lade sig på sidan och somnade bara några meter ifrån de lösa hundarna! När vi först kom in i rummet fortsatte han att morra och fräsa lite mot dom, men efter kanske 1 minut slutade han med det när han märkte att de inte kom fram och sen slappnade han av helt.. Den tredje lösa hunden i lokalen var en tik som Vippen spanat in tidigare och henne kunde han fjäska för och försöka leka med trots att han nyss varit så förbannad på de andra. Får väl se det som positivt iaf :)

I övrigt är Vippen inne i en superbra period nu och det var många dagar sen han gjorde utfall mot någon på promenad. Han får springa lös en sväng (eller ja, spring och springa. Han lunkar på tre meter bakom mig som den lille farbror han är :P) nästan varje dag och igår vågade jag till och med ha honom lös längs promenadvägen! Hans inkallning känns väldigt säker nu vilket är helt underbart. Tänkte försöka träna in ett säkrare stopp-kommando också, men det är inte så lätt att träna när han inte går ifrån mig :P Försökte mana på honom för att få honom att röra sig lite snabbare, men det är ju helt omöjligt. Tränade såklart ändå, men det är ju inte så svårt för honom att stanna när han går i snigelfart och stirrar på mig :) lite lyxproblem iof.. Duktig är han iaf :)

Om ett par veckor är det dags för mig att fylla år och jag har önskat mig en ny kamera av Markus. Vi kommer antagligen köpa en tillsammans så att vi kan köpa en lite dyrare och bättre då det känns meningslöst att köpa en som bara är lite bättre än den vi har. Den nuvarande är helt okej i bra ljus, men i dåligt ljus är den katastrof och eftersom det varit mulet i typ 2 månader nu så har det i princip inte blivit några bilder alls. Väldigt tråkigt tycker jag så jag hoppas vi kan köpa kameran lite innan min dag :)

Carolin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0