Uppladdning för avancerad klass!

För några dagar sen insåg jag att det var dags att hitta träningsmotivationen igen. Sagt och gjort, nu är Vipp anmäld till vår första tävling i rallyns avancerade klass!
Tävlingen är om ett par veckor så vi får väl se hur det går.. I våras kunde han de flesta momenten okej, men när vi sedan fick problem med skällandet så tog vi en paus i både tävlande och träning så det ska bli spännande att se hur mycket han kommer ihåg :)
Igår och idag var vi iväg och tränade med träningskompisarna Martina och Nina och deras hundar och Vippen var riktigt duktig. Igår placerade jag ut alla skyltar i avancerad klass och han fixade faktiskt de flesta. Det är tre skyltar han inte kan alls, men dom kunde han inte i våras heller så det är inte så kontigt. Har börjat träna in dom nu och det kan nog hinna sätta sig innan tävling om jag är duktig och tränar flera korta pass om dagen. Att gå fot på höger sida verkar han i allafall komma ihåg bra så det behöver jag bara fortsätta nöta.
Det som skulle kunna bli ett problem på tävling är honnörshunden, den har vi inte tränat på alls. Honnörshunden sitter/ligger med sin förare på-eller i anslutning till-banan medan ett annat ekipage gör sin runda. Om honnörshunden är utanför banan är det nog inga problem, men om dom placerar den mitt i banan så kan nog Vippen tycka att det är väldigt konstigt. Måste komma ihåg att be någon att stå i vägen med sin hund medan vi tränar :)
Måste även träna Vippen på att sitta/ligga vid mig medan någon annan tränar. Det kan han egentligen, men stadgan är inte superbra..
På söndag ska vi träffas och träna igen, tills dess ska jag försöka skriva ner vad vi behöver träna på. Träningen idag blev lite väl ostrukturerad och flummig, men vi hade åtminstone roligt! Vippen hade till och med så roligt att han hoppade och slet sönder min nya tröja :)

Vippen, Shelby och Holley när vi promenerade i snogeholm tidigare i sommar

Carolin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0