Heldag för lillemannen

Idag kl 10 fick vi ett efterlängtat besök! En tjej som håller på att utbilda sig till hundterapeut(eller vad det nu heter) kom för att kolla igenom Vippen och ge honom massage! Vippen hade ju en period i vintras där han haltade lite av och till och jag har sen dess velat kolla upp honom. Varje gång jag tänkte ringa veterinären och boka tid då i vintras så blev han plötsligt bra igen och vi valde att avvakta och sen har det inte hänt så mycket. Men så för några veckor sen fick jag reda på att den här tjejen behövde övningshundar och jag anmälde Vipp direkt.
Hon var verkligen jättetrevlig och verkade kunna massor trots att utbildningen startat rätt nyligen(hon har dock jobbat med friskvård inom häst så hon kan ju en del sen innan) och vippen gillade henne verkligen. Han pussade på henne mest hela tiden :) Vi började med att hon ställde frågor om honom och tittade när han rörde sig, sen kände hon igenom honom ordentligt och slutligen så masserade hon honom. Hon hittade en "smärtpunkt" (irriterad muskel typ som drar ihop sig när man rör vid den) på hans rygg som antingen kan komma från själva ryggen eller från en frambenet. Jag har vetat om den punkten på ryggen förut, men trott att det var en nerv av nåt slag som utlöste en reaktion när man vidrör den, men det var det alltså inte. Antagligen så är det för att han felbelastar på nåt sätt när han går så att muskeln då blir irriterad. Sen tyckte hon även att han var stel i bakbenen, vilket han är, men det trodde hon att vi kan hjälpa genom massage och stretching. Hon tyckte absolut att vi skulle åka och röntga honom (höfter och armbågar) för att utesluta att nåt av problemen sitter där så det kommer vi att göra. Jag har ju tänkt höftledsröntga honom ända sen jag skaffade honom, men av nån anledning har inte det heller blivit av :/ har tyvärr ingen giltig anledning till att jag inte gjort det, kan bara skylla på att jag inte mådde så bra när han var i den åldern att han borde ha röntgats så jag orkade inte ta tag i det.. Men nu ska det alltså bli av och det känns jättebra! Ska bara försöka hitta en dag när markus har semester och jag är ledig, behöver ju nämligen bilen och den har markus när han jobbar.. Ja, sen ville hon gärna återkomma och massera honom fler gånger och det tackar jag gladeligen ja till. Perfekt om hon kan mjuka upp honom lite och dessutom lära mig hur jag kan massera och stretcha själv..
Vippen var superduperduktig när hon var här. Han var som sagt väldigt pussig och mysig när vi pratade, men sne när hon skulle massera och det så låg han så snällt. Försökte lägga sig på rygg för att bli kliad på magen ett x antal gånger, men dte får han så gärna göra, det visar ju bara hur mysig han är :)
Två timmar var hon här och efter de timmarna så var lillen rätt trött, i några timmar iallafall, sen började han springa med sina leksaker och tigga lek igen :) Det märks verkligen att vi inte går kurs nu och att det är så varmt att morgonpromenaderna blir kortare än dom brukar för oj vilken energi han har på kvällen! Igår klickade både jag och Markus nya saker med honom för att försöka trötta ut honom, men efter en halvtimmes(mer?) klickning så var han fortfarande lika taggad.. I vanliga fall är han trött efter fem minuter.. Hmm.. Idag bestämde vi därför att vi skulle lägga ett riktigt spår åt honom så att han fick jobba ordentligt och det gjorde vi också. Ett ganska långt spår med två vinklar och sen 40 minuters promenad. Han var helt slut på promenaden och ville inte alls gå, men gissa vad? Direkt vi kom in så började han springa med leksakerna och tigga lek och så höll han på i typ en timme :) och jodå, vi lekte med honom, men han verkar inte kunna få nog..

Ojoj vilken lång text, orkar inte dela upp den och fixa. Skrev den mest för min egen skull så om ni inte orkar läsa så är det okej :)

/Carolin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0