Mat och vikt..

Vippen har alltid varit matglad och haft lätt för att lägga på sig och efter kastreringen ökade han rejält. Lite drygt 16 kilo var han uppe på i höstas och det är på tok för mycket! Vi tog då lite drastiskt och nästan halverade hans fodergiva(och ökade motionen givetvis) och det gav resultat och för ett par månader sedan var han nere på 15kilo.
Nu verkar det dock som att han gått upp nåt hekto igen! Han har inte fått riktigt lika mycket motion på slutet och vi har nog slarvat lite och gett honom mer godis än vad han ska ha. Från och med nu blir det bara morötter vid inomhusträningen, torkad kyckling vid uteträning och riktigt gott godis endast vid anti-jaktträning, tävling och svåra övningar på kurs! Vi har även pratat om att byta foder på honom. Just nu äter han Robur, maintenance blandat med light. Robur har han fått sen han var valp och det har funkat jättebra, förutom då att han gåt upp i vikt av det vanliga och blir jättehård i magen av bara lighten. Jag har ändå tvekat om att byta eftersom jag vet hur mycket hundar kan reagera vid foderbyten.. Men, som sagt, nu ska vi nog faktiskt ta och byta ändå. Antagligen blir det proplans lightfoder till att börja med och när vi fått ner honom till 14.5 eller däromkring så kanske det blir proplans sterilised, alternativt deras laxfoder som jag verkligen gillar8och vippen också!). Det innehåller dock rätt mycket mer fett så vi får se.. Det får iaf bli en långsam foderövergång för det är stor skillnad! Robur innehåller 19% protein och proplan 27%! Robur light innehåller visserligen mindre fett än proplan (7% vs 9%), men jag kan tänka mig att det är den låga fetthalten som stoppar hans mage så jag hoppas att den lilla fettökningen ska göra att magen funkar bra utan att det för den delen blir ett fett foder..
Foder är verkligen en djungel! Nu jobbar jag ju i en djuraffär och många kunder verkar tro att vi är experter och vill att vi bara ska rekommendera ett foder rakt av, men det funkar ju inte så! Det som är ett bra foder för en hund kanske inte alls funkar för en annan! Visst har jag ett par foder som jag hellre rekommenderar eftersom jag hört mest positivt om dem och sälv tycker att innehåller verkar bra, men jag skulle aldirg få för mig att säga att det fodret är det rätta! På samma sätt skulle jag aldrig säga att de andra fodren är dåliga, för det är de ju bevisligen inte eftersom de funkar på en hel del hundar.. Ojoj, foderfrågorna snurrar :)
På torsdag ska vi iaf på en foderföreläsning genom jobbet, visserligen handlar den om äldre katters behov, men det blir intressant ändå! :)

/Carolin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0