99 poäng!!



Igår var det dags för vår fjärde rallytävling i nybörjarklass. Resultat? 99p och en 2a plats av 18!!!
Vippen var SÅ duktig! Vi lyckades äntligen hitta den perfekta balansen mellan upptaggning och nervarvning och titta då som han kan! :) Han fick börja med att sitta i bilen medan vi anmälde oss. Sen gick vi en promenad på området, ca 5-10 minuter kanske där han fick nosa av sig lite och titta på allt. Redan då var han väldigt fokuserad på mig och inte alls så utåt som han brukar! Sen satte sig han och Markus i bilen medan jag gick banvandring. Det tog ganska lång tid, så dom satt nog där en halvtimme kanske. Sen fick han hoppas bak i buren medan jag och Markus kollade på de tävlande. Vi hade startnummer 11 och när nummer 5 var klar så hämtade vi ut honom. Kissade honom och klickade lite innan vi gick in på planen. Lekte och taggade lite, men tog det sen lugnt. När nr 9 i princip var klar började vi busa och tagga ordentligt. Kampade rejält och han såg nästan trött ut när vi väl skulle in på banan. Var lite rädd att jag taggat för mycket (hans ork räcker i ungefär 1 minut :P), men direkt vi kom in och jag sa fot så gick han UNDERBART! Jag bara gick och njöt hela banan (med andan i halsen av rädsla för att han skulle släppa kontakten)! Vi fick 1 poängs avdrag för ett snett sättande på fronten. Det var front-höger runt-sitt och hittills har det alltid varit front-runt-framåt på alla tävlingar så vi har visst missat att träna på att sätta sig när han kommit tillbaka i position.. eller så hade han satt sig snett även om vi tränat massor, nån miss måste man ju faktiskt få ha :)
Vi blev slagna av en tjej med 100 poäng, hon tävlade med tre olika bearded collies i olika åldrar och alla var riktigt duktiga så det förtjänade hon verkligen! Vi hade dock snabbast tid, som vanligt :) Vi hade 1,34 och många av de andra hade över 2 minuter, vissa över 3! Den här gången försökte jag ändå dra ner på farten, men vi är helt enkelt inte kapabla att gå långsamt :)
Med det här resultatet blev jag lite mer taggad att flytta upp till nästa klass, men det är bara en tävling till i år och det känns dumt då att flytta upp och sen vara tvingade att köra i den högre på första tävlingen nästa år. Bättre att kunna mjukstarta nästa säsong med en extra start i nybörjarklass.. Förstod någon?`Känns som att jag svamlar, men jag är fortfarande lite hög på adrenalin sen tävlingen :)
Priset var iallafall en fin rosett, en påse hundmat (i små bitar  så den var bra som godis!), ett nyckelband och en penna från Arken zoo, samt en bunt tuggben och lite hundkex. Vippen blev väldigt nöjd! Förutom med rosetten.. :)

Uppvärmning

 

 

 

 

Dubbel slalom

 

 

 

 

 

Stop-1-2-3

 

Höger spiral

 

spring

 

 

läggande under gång

 

en tröött vovve

 

:)

 

Så här såg listan ut innan alla var klara. Jag ledde rätt länge! Hon som fick 100poäng tävlade som sista ekipage :)

 

 

 

 

Får jag äta upp MITT pris nu??? :)

 

 

/Carolin (ägare till världens bästaste Vipp)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0