Vår första rallylydnadstävling!

Tjoho!
174 poäng och en 4e plats av 17! :)


Tävlingen hölls på Höörs brukshundklubb och var riktigt rolig. Vilken attitydskillnad mot för när man tävlar vanlig lydnad! Alla var trevliga och pratade med varandra. Flera gånger under tävlingen så pratade domaren med de tävlande och gav råd inför nästa gång osv, helt underbart! Dessutom ingen platsliggning och en massa lösspringande hundar- första gången jag varit på en tävlingsplan utan ont i magen och panikkänsla.. Nu var jag bara vanligt nervös :) Vi gjorde dock ett misstag med vippen och det var att ta ut honom ur bilen alldeles för tidigt, han var helt slut av alla intryck och dofter innan vi ens kom in på planen. Jag trodde han skulle bli lite peppad av att bara sitta still och titta, men det är uppenbart att huvudet jobbar för fullt även om vi bara sitter still och tittar. Försökte peppa honom ordenligt precis innan det var vår tur, men han var inte alls sugen så det var lite svårt. Det enda han gick med på var att kampa med kopplet, det tyckte han var kul :) Nästa gång tar jag nog ut honom lite precis när vi kommer fram så att han får lukta och kissa av sig, men sen får han sitta i bilen tills det är ett par hundar före oss bara. Ska även ta med en leksak så vi kan leka rejält innan vi går in på planen.. Får se hur det funkar :)





Tävlingen igår gick väl egentligen inte så bra då han var så trött och omotiverad, näsan var i gräset mest hela tiden på rakorna, men momenten skötte han jättefint. Han är duktig på att lyssna på kommandon :) På grund av hans nosande så gjorde vi dock ett moment fel och fick 10 poängs avdrag direkt. Momenten heter "Stop, ligg, gå runt". Man ska alltså stanna, hunden sätter sig fot, man säger ligg och när hunden ligger ner så ska man gå ett varv runt honom. Jag är så van att han alltid sätter sig när jag stannar, så att jag bara behöver säga ligg, den här gången märkte han dock inte ens att jag stannat så vi missade sittet och han la sig direkt istället.. Hade jag tagit det lugnt och verkligen läst skylten så hade jag nog kommit på att jag skulle säga sitt först, men som sagt, missade det och tappade 10 poäng. Hade jag inte missat det hade vi kommit 2a eller 3a och fått stå på pallen! Men vi tar det nästa gång, eller nästa, eller nästa :)

Framme vid skylten vi missade på, visst ser han taggad ut? :)

 

 

 

 

 

 

här satte han sig iaf självmant :)

 

 

vojne vilken sned front (han ska sitta rakt, mitt framför mig..), men jag är glad att han gjorde fronten alls :)

 


Jag skulle dock vilja veta vad det var för speciellt med gräset igår? Alla hundar förutom 2 luktade sig igenom hela banan! Vippen brukar absolut vara luktig så för hans del var det väl inget konstigt, men även han var luktigare än vanligt. Det var liksom inte "lukta lite här, lukta lite där" utan alla hundar verkligen spårade hela banan igenom.. Kan vara så enkelt att det bara var nyklippt, blött gräs där alla dofter kom fram extra tydligt, men känns som att det var mer än så.. Och nej jag använder det inte som bortförklaring till att det gick "dåligt", självklart är det upp till mig att kunna motivera honom till att höja näsan.. Vi jobbar på det :)
Köpte för övrigt en tävlingsbok igår, en blå fin liten bok där alla tävlingsresultat skrivs in, jag blir glad bara jag ser den :)

Så, nu laddar vi inför nästa tävling som är om en vecka :)

Carolin

Kommentarer
Postat av: yasmine och svea

weee så duktiga så! jag tycker mig inte upptäcka hans nos i marken på någon utav bilderna iallafall så det kanske är du som är lite väl hård :P

2010-09-01 @ 16:31:38
Postat av: yasmine och svea

vad sjukt lik deras bhk är helsingborgs (hmm, konstig grammatik, men du förstår vad jag menar!)

2010-09-01 @ 16:39:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0