Hundens dag & Rallylydnad

I lördags var vi på Hundens dag i malmö! Det var jag och markus med vipp, syster milla med yerkes och carro knagg med mandie. Milla och Yerkes kom ner redan på fredagen och sov en natt hos oss. Oj oj oj så kul vippen och yerkes hade! De rejsade (sjukt snygg stavning! Vet inte hur det stavas annars, raceade? Race'ade?) runt i lägenheten så möblerna flög :)

yerkes


Nåja, åter till hundens dag.. Det var väldigt roligt, men inte så roligt som det hade kunnat vara! I fjol hade de tre tävlingar man kunde delta i- hundförarmärket, enkel lydnadstävling och välvårdad hund. I år var det bara hundförarmärket. I fjol hade de även flera stånd som sålde hundsaker, i år fanns det inte ett enda! De stånd som fanns sålde hästsaker och ehm, tvål.. Inte riktigt det vi var där för.. Robur var dock där så vi fyndade en del mat och godis till lillen :)


Hundförarmärket tävlade vi i allihop och alla blev godkända! Trots godkänt resultat så fick vi lite lustiga kommentarer..  Både jag och milla fick kritik för att vi sa "vänta" och inte "stanna kvar" när hunden skulle sitta kvar.. Jag förstår inte riktigt vad valet av kommandoord har för betydelse så länge hunden vet vad den ska göra? Milla fick även kritik för att hon gav yerkes godis- han är 15 veckor gammal!! Det är väl ändå bra att han får godis när han är duktig? Vippen är tre år och han fick ändå några godisar, det såg dock inte domaren :)

linförighet

 

 

 

mandie och yerkes väntar på sin tur

 

gå på planka- plättlätt!

 

mandie på plankan

 

yerkes går fint i koppel :)

 

sitta kvar

 

 

 

gruppfotografering

 

 

mandie kan markera stolpar :)

 

Bland det roligaste var dock att vi lyckades träffa tre andra corgis! Cardigans till och med! Tre tikar så vippen blev glad :) De två första hade samma ägare och kom från wesaborg om jag inte missuppfattade. De var stora! Den ena var nog normal, det är vippen som är liten. Men den andra var både för stor och dessutom fluff (långhårig) så den var typ dubbelt så stor som vippen! Tyvärr syns det inte riktigt på bilden.. Men det var väldigt roligt för det märktes att vippen var trött. Hundarna nosade lite i varandras ansikten och sen satte/lade de sig alla tre och vilade medan vi pratade :)

 

 

Dan bakre är den stora fluffen, tror hon var 6 år. Den i mitten var tio år tror jag..

 

Puss! Tror att den här tiken var från Cafrems kennel.. Hon var iaf från flyinge :)

 

Hon hade lika krokiga framben som vippen :)

 

Jag passade på att titta lite på rallylydnadstävlingen som hölls där också (den var det föranmälan på, därför vi inte kunde tävla) för att se hur det egentligen ska se ut. Det såg verkligen inte svårt ut! Jag och vippen är definitivt redo för att tävla! Jag är väl medveten om att det kan gå åt skogen på tävlingar oavsett hur redo man är, men nu är det dags att testa iaf! Vi kan ju inte mer än misslyckas :) Jag har iaf anmält oss till två tävlingar nu, en nästa helg och en helgen efter det.. Ska bli spännande! Tittade på lite rallyfilmer igår och insåg att vi misstolkat en av skyltarna så det momenten måste vi träna om litegrann.. Men vi har ju 1½ vecka på oss :)

För övrigt är det bara 2½ vecka till vippen fyller 3 år! TRE! Det är ju helt sjukt, känns som att han är 11 månader eller nåt.. Och nej yasmine, jag tänker nog inte sluta kalla honom för valp trots att han blir tre.. Kanske när han fyller fem.. Tills dess får han så lov att vara valp :)

Carolin



 


Kommentarer
Postat av: Malin

Vi missade er! Jag var också på Malmö horseshow med min granne och en bunt Cardisar. Vi träffade också Wesaborgs damerna och Russelcard tiken :-)Hundförarmärket klarade vi också! Hoppas vi kan ses ngn gång, vi har flyttat till Skåne.

2010-08-31 @ 22:09:24
URL: http://www.carddicted.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0