Kastrering och kurs!

Ja, som jag nog nämnt så är Vipsen kastrerad nu. Vi har ju varit i valet och kvalet länge och inte kunnat bestämma oss, men så fick jag besked att jag skulle få börja i en träningsgrupp i tävlingslydnad och då kände jag att vi inte kunde vänta längre. Jag och Vipsen gick i en sån grupp i våras hos samma instruktör och då gick det åt skogen.. Momentinlärningen gick superbra och de första gångerna på kursen gick över förväntan, men sen började tikarna löpa och då var det kört.. De sista 7 tillfällena var bara en evig kamp och ett evigt försök att vara så pass rolig att han skulle titta på mig i en sekund eller två. Det var inte kul! Det var ju pga det som vi valde att göra en kemisk kastrering på honom för att se om det blev någon skillnad och det blev det! Vi hade tänkt låta den kemiska kastreringen sluta verka för att se hur han skulle bli sen (han kan ju ha blivit bättre med åldern), men när jag nu kom med på kursen så blev det alltså inte så..
Själva kastreringen gick bra, även om det var väldigt läskigt både för oss och lillen. Vi lämnade honom halv åtta på morgonen och hämtade honom vid tre på eftermiddagen. Under den tiden hade dom inte ens varit ut med honom så att han fått kissa!! Han var sjukligt kissnödig när han kom ut!! Jag förstår faktiskt inte hur man kan ta emot hundar/djur över dagen och sen inte ens låta dem kissa.. frågan är om han ens fått vatten..
Nåja.. Den första kvällen var han väldigt groggy och liten, men dagen efter var han sig själv igen! Han brydde sig inte speciellt mycket om stygnen så när vi var hemma och vakna slapp han tratten. På nätterna och på dagiset fick han ha den, men han verkade inte bry sig speciellt mycket om det :)

 

han fick två olika trattar, en vanlig och en uppblåsbar


Så länge stygnen satt kvar så fick han bara korta koppelpromenader vilket han tyckte var sjukt tråkigt. I måndags tog vi stygnen och på kvällen fick han ut och springa och fnatta i flexikoppel. Då njöt han! :)
I tisdags började kursen och då fick jag bevis på att vi gjort rätt val. Den tik som han blev mest förälskad i i våras går samma grupp som oss nu också och hon löpte även nu- Inte en blick fick hon! Inte en nosning! Vi kunde gå bredvid henne/bakom henne/framför henne helt utan problem, han brydde sig inte alls!! Helt underbart!!! Det var en överlycklig Carolin som kom hem från kursen :)


Angående kursen..
Jag mailade instruktören i somras och sa att hon kunde placera in oss i vilken grupp som helst- jag tränar lika gärna vardagslydnad som avancerad tävlingslydnad. Hon svarade att jag INTE FICK gå vardagslydnad eftersom vi var alldeles för överkvalificerade! Tjoho :) När jag fick mailet med kursinformationen blev jag lite konfunderad.. I raden med mottagare (där det står vilka hon skickat mailet till) så kände jag igen ett par namn på hundar/förare som redan tävlat lydnad flera gånger- jag och Vipsen har ju inte tävlat alls och har en hel del kvar innan vi är redo.. Jag tänkte inte så mycket mer på det utan antog att hon nog skickade ut samma mail till deltagarna i alla olika träningsgrupper.. I tisdags när det var dags för presentation av kursdeltagarna så visade det sig dock att jag hade rätt! Hon har flyttat upp mig och Vipsen till en fortsättningsgrupp! I gruppen är vi nu 3 som aldrig har tävlat, en som har tävlat kl 1 ett par gånger, en som har lp1, en som har lp2 och så ett par som tävlar elit! Hon tyckte att jag och Vipsen är så duktiga att vi platsar i en sån grupp.. Shit, vet ni hur skönt det var att höra? Samtidigt som jag fick världens prestationsångest.. Jag tyckte i princip att jag och vips var de sämsta i gruppen i våras, men av dom har hon bara flyttat upp oss och en till! Weee! Vipsen är så förig och duktig! Enligt instruktören alltså :)
Vi får väl se.. Vi tränar på och försöker göra framsteg.. I dagsläget känns tävling långt borta, men vad vet man.. Jag hade gärna velat börja tävla i november så att jag hann med några tävlingar då och i december för sen är det tävlingsuppehåll fram tills slutet av mars! Känns lite drygt att gå kursen nu, träna och fixa till allt och sen ha tre (i princip fyra)månaders uppehåll innan vi kan tävla.. Men som sagt, vi får se..


/Carolin

Kommentarer
Postat av: Sandra

Awww, lille killen då. Men tur att de gått så bra då. Och att han inte hade några problem med trattarna.. blivit extra jobbigt då, om han försökt ta av sig den hela tiden.



Och skönast, att ni märker skillnaden och känner att det var rätt beslut :)



och kursen, vad härligt :) du ska inte tro så lite om dig själv :) Tror absolut att ni klarar av det =)

Du är otroligt duktig på allt du gör, allt du försöker dig :)



Klart vipsen tar efter matte ;)



Kram

2009-09-07 @ 14:00:44
URL: http://sandrabergvall.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0