Ska man fortsätta med något som man inte tycker är roligt?

Kom nyss hem från vår andra tävling i lydnad. Den gick åt skogen! Vipsen var alldeles för sprallig, busig och taggad vilket var jättekul, men inte så bra poängmässigt :)
Platsliggningen som vi tränat så mycket på gick inte alls. Han reste sig ganska direkt, men la sig igen när jag gjorde tecken åt honom. En liten stund senare började han dock flacka med blicken åt sidorna och fick syn på en söt hund som låg bredvid. De tittade på varandra, svansarna börjar gå, den andra hunden flyger upp och springer på vipsen varpå han flyger upp och de springer iväg.. Suck.. Han lyssnade iaf hyffsat när jag vrålade ligg åt honom då så jag kunde gå och koppla honom.. Men då ville jag bara gråta. Vi tränar och tränar fast jag inte har nån motivation alls och så blir det så här ändå. Var är då nöjer i att tävla? Jag är bara så glad att de andra hundarna låg kvar så att vi inte förstörde för dom iaf. Folk som inte har koll på sina hundar vid platsliggningen är bland det värsta som finns på tävlingarna och idag var vi en av dom :( Men jag är överlycklig över att lillen iaf ville leka med den andra hunden och inte slåss, det trodde jag nog att han hellre hade velat, men jag hade tack och lov fel!
Resten av momenten var jättekul, men som sagt, inte så bra poängmässigt :) lillen busade sig genom allt!
Linförigheten var helt okej förutom en vänstersväng där han tappade fokus. Vid ställandet så satte han sig innan mitt kommando när jag gått tillbaka. Vid inkallningen så gick jag ifrån honom som man ska, men så helt plötsligt så kommer han och springer förbi mig. Han ställer sig framför mig, tokflinar och ser så sjukt lycklig ut. Jag kan knappt hålla mig för skratt åt min lilla tokhund :P sitta/ligga kvar är verkligen inte hans starka sida.. Vid apporteringen så förvirrade domaren mig vilket bidrog till att vipsen busade :) Domaren påpekade innan momentet att man inte fick sänka ner apporten när dom kommenderar utan man ska hålla den i rätt höjd direkt, annars fick hunden hoppa och ta den, typ. Och ja, jag kan tyvärr inte riktigt böja mig så långt ner att jag kan hålla apporten mitt framför vipsen utan den hamnar ju lite ovanför och när hon då kommenderade så blev jag nervös över vad jag skulle göra, så vipsen lessnade och hoppade helt enkelt upp och snodde den med hjälp av tassarna. Han tog den i munnen, gick iväg en meter och tittade på mig. Oj så gärna han hade velat springa iväg där för att försöka få mig att busa med honom! Det gjorde han dock inte :) Hoppet, tandvisningen och läggandet gick bra. Vi fick även full pott på helhet med kommentaren "ett trevligt ekipage" :) Vi stannade aldrig kvar för prisutdelning så jag fick inte mitt papper med kommentarer. Orkade inte vänta i flera timmar bara för ett papper.
Ja, så gick det idag.. Inte så bra med andra ord.. Jag har bestämt nu att vi inte ska fortsätta med lydnaden i dagsläget. Det är inte kul!! Jag är otroligt less på att bara traggla samma samma samma hela tiden och jag tycker inte om att behöva dämpa hans glädje när vi tränar/tävlar. Jag vill ju ha min bushund! Visst ska han ligga kvar när jag ber honom, men han är ju bara en liten skrutt och världen(de andra hundarna) är läskig! Jag älskar den glädje han visade idag, men i lydnaden så är den inte bra.. Jag och Yasmine har diskuterat mycket på dagiset att tävlingslydnad nog inte är min grej eftersom jag inte tycker att det är kul och idag fick jag det bara bekräftat. Det får nog bli spår eller rallylydnad i fortsättningen.. Det känns sorgligt då LP1 alltid varit min dröm ända sedan jag hade Boyen, men i nuläget är jag inte beredd att lägga ner den energi som krävs för att fixa det.. Vi kanske kommer igen när jag hittat ny motivation! Vi får se.. Jag älskar iaf min lilla plutt :)

Dagens poäng:

Platsliggning 0
Tandvisning 10
Linförighet 8,5
Läggande 10
Inkallning 0
Ställande 5
Apportering 5
Hopp 8
Helhet 10

=110poäng

/Carolin

Kommentarer
Postat av: yasmine

jag vet inte riktigt hur jag ska formulera det jag försöker få sagt men jag tycker som du säger att det är Vips när han är busig, glad och härlig och jag tycker att det är bättre att han är lite för ivrig än att han hade segat igenom alla moment eller varit rädd för dig efteråt. Vips vill ju bara göra dig glad, det ser jag varje dag på dagiset och en tävling ändrar inte på det.

2009-11-08 @ 17:14:43
Postat av: Sandra

Jag tycker du valt rätt.

Det ska kännas rätt för er båda! Sådeså.



Och ni ska må bra. Ni har ju ändå många bollar i luften. :)



Och vem vet, kanske är det inte eran grejj, kanske det blir något som du gör med ett "syskon" till vips ;)



Tycker iaf du är otroligt duktig.



Kram

2009-11-09 @ 15:59:30
URL: http://sandrabergvall.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0