Underbar dag!!

TACK Yasmine, Vera, Svea, Carro, Mandie och Markus för en helt underbar dag!!!


Den här dagen har nog varit den bästa på lääääänge!
I morse 10.40 hämtade jag, Markus och Vipsen upp Yasmine, Vera(Yasmines flickvän), Svea(Yasmines hund), Carro(vår ex-praktikant) och Mandie(Carros hund) på tågstationen här i Lund. Eller, ja, vi hämtade dom en bit ifrån stationen eftersom dom gått fel väg när de skulle gå till vår bil :) Anyway, efter det bar det av mot Malmö för hundens dag! Vädret var ganska mycket på vår sida och vi har haft uppehåll hela dagen! På eftermiddagen blev det till och med sol!
Hundens dag var lite mindre än de senaste två åren kändes det som. Det är samtidigt hästens dag, men vi såg nästan inga hästar alls! Hundar var där en hel del, men mycket mindre än väntat.. Det var inte så många stånd med saker, men vi lyckades shoppa en hopfällbar pall (perfekt att ta med till skogen) iallafall.


Vipsen leker med vår nya pall

Vi strosade runt en del och bara njöt. Vipsen blev väldigt förtjust i Mandie, men bara lagom förtjust. Han ville gärna leka, men var väldigt försiktig och brydde sig knappt om henne när inte hon tog kontakt med honom.


Vipsen och Mandie


haha, jag vet inte vad som är fram och bak på henne :)

När vi gått runt en stund kom vi fram till ringen med skylten "Prova på! Lydnad för nybörjare!" YES! Jag och Yasmine tände till direkt och anmälde oss genast till både hundförarmärket och lydnadstävlingen :) Yasmine var först ut och hon och Svea var lika duktiga som vanligt. Det är så otroligt kul att se dom, att se kontakten mellan dom! Dom fick full pott på alla moment förutom hoppet där Svea råkade slå i ett ben, vilket genast gav 2 poängs avdrag..





Sen var det Vipsen.. Oj så duktig han var!! Helt underbart duktig!! Linförighet, inkallning, möta hund, hoppa hinder, passera matskålar, tandvisning.. Super! Hans största problem var ställande - Ett moment där hunden skulle stå kvar medan föraren gick bort så att man sen skulle kunna kommendera "sitt" på några meters håll. Vipsen ville inte alls stå! Det ville inte Svea heller så det kanske var nåt fel på gräset just där de skulle stå? :) haha..


Det avslutades med platsliggning i 1 minut.. Vipsen låg jättebra, förutom när han reste sig :P Yasmine hade dock världens bästa timing och lyckades distrahera domaren just då så han såg inte Vipsens extra steg :)




Jag var helt överlycklig efteråt och studsade ut ur ringen tillsammans med mina godisvinster! Glädjen försvann lite när Vipsen blev förbannad på en hund som stod utanför ringen, men det släppte jag snabbt. Jag var ju glad! Tyvärr glömde jag ge kameran till Markus innan jag gick in i ringen så det blev inga bilder..

Vi fortsatte strosa en stund tills vi kom till ringen med "Tävla i dagens mest välskötta hund!". Tävling!! Priser!! Självklart måste man ställa upp :) Jag var lite tveksam till hur Vipsen skulle reagera på att en främmande person petar och tar på honom, men samtidigt var jag nyfiken. Om jag nångång ska kunna ställa ut honom så måste han ju acceptera det.. Jag bestämde mig för att chansa, om jag skulle märka att Vipsen blev rädd så hade jag ju bara kunnat avbryta. Det gick dock jättebra!



tänder..


klor..

Han var lite låg, men uppförde sig helt perfekt annars! Vi fick full pott på allt utom klor (lite långa trots nyklippta, jag klipper alltid för lite) och hull..Hon tyckte att han var lite tjock! HMPF! Ja, okej då, han är lite tjock :/ Jag har tyvärr inte riktigt hittat motivationen till att motionera på slutet.. MEN! Han är verkligen inte överviktig, några hekton bara som skulle behöva bantas bort..  Vi fick ett 1a pris med HP(hederspris, tydligen använde dom utställningstermer..) och flera godispåsar :)




Carro och Mandie tävlade också :)




Efter det var det inte så mycket mer att se eller göra så vi åkte därifrån. Åkte till stationen och lämnade av Carro och Mandie innan vi andra begav oss till Markus mamma för mat. Efter maten så insåg vi att både vi och hundarna fortfarande hade energi över så vi begav oss till skogen för lite sök och spår.
Vi började med att låta hundarna bada i sjön. De älskade det! Det var riktigt kul att se retrievern Svea vräka sig ut i vattnet till skillnad från min lille skrutt som mest kryper ut :)


















stackars lillen tar sig inte upp (husse får hjälpa)
















tyvärr Yasmine, den blev suddig :( Fast i litet format så syns det inte :)


När hundarna badat av sig så åt vi vår matsäck som vi tagit med: varm choklad (tack Vera!) och kladdkaka med bitar av apelsinchoklad, vit choklad och nougat (tack mig själv! :P).. Mysigt! Riktigt underbart otroligt härligt mysigt.. Sitta vid en sjö och fika tillsammans med kompisar och hundar..




Vi kämpade oss sedan vidare och la ett spår var till hundarna innan vi började leta efter nåt bra ställe att köra sök på. Efter mycket letande och kollande av vindriktning så hittade vi ett perfekt ställe. Det blev bara två sök för Vipsen eftersom han var så otroligt trött, men Svea fick köra tre varav ett med två figuranter. Första söket för Vipsen var ganska bra, men inget wow, det andra var dock hur bra som helst! Han tog upp vittringen och jag kopplade lös honom. Han stack direkt, men började sedan virra runt. Man riktigt såg hur han jobbade för att lista ut var doften kom ifrån. Jag fegade tyvärr lite och kallade in honom efter ett tag när jag tyckte att han virrade för mycket. Han markerade vittring direkt så jag släppte honom igen varpå han stack raka vägen mot gömman där Markus låg. Vi kom fram till att det var Markus vittring han gått på hela tiden, men att vinden åkte runt så mycket just där (man kunde känna att det plötsligt blåste åt ett annat håll) att han inte kunnat avgöra var han var, men när jag kallat in honom så kom han in i "en annan vind" och kunde lista ut var den kom ifrån :)


den enda bilden jag lyckades ta under söket. Yasmine och Svea på väg ut, Vipsen vill följa :)

Ja, sen gick vi tillbaka och gick spåren. Både Vipsen och Svea var då så trötta så det gick väl inte direkt bra.. Vipsen tappade spåret direkt, men lyckades tack och lov hitta sista 10 meterna och ta slutet.. Svea tog början på sitt spår bra, men tappade helt bort slutet..
Vi avslutade med lite nytt badande i sjön innan vi åkte hem.











kl 19 lämnade vi av dom på tågstationen..
Tyvärr avslutade Vipsen dagen med att springa fram till en man i garaget och skälla och morra som en galning på honom.. Mannen blev livrädd och sprang och sparkade efter Vipsen som bara blev mer vansinnig... Jag lyckades till slut få tag på Vipsen och be tuuuuusen gånger om ursäkt till mannen (tyvärr är han utländsk och jag tror inte han förstår svenska..), men det hjälpte ju inte så mycket.. Mannen log iaf mot oss när vi bad om ursäkt så jag hoppas att han inte fick allt för stora men.. Han bor i samma hus som oss och Vipsen har nog skällt på honom förut, men då har han ju alltid varit kopplad så det har inte varit nån fara.. Nåja.. Nu har det hänt iaf och jag lovar att Vipsen aldrig mer kommer att vara lös i garaget!

Nu ligger Vipsen och sover för fullt och jag ligger i soffan, väldigt nöjd och belåten.
Återigen, tack för en helt underbar dag!


Dagens skörd, två påsar godis, fyra påsar foder, tre tävlingsprotokoll och ett par tidningar :)

/Carolin

Kommentarer
Postat av: yasmine

oh vad fina bilder du fick(som du kanske kan skicka i sharing folder-mappen ifall du orkar någon gång:)). Och jag håller med, det var verkligen den roligaste dagen på länge, Svea är fortfarande trött idag!:)

2009-05-24 @ 12:22:05
Postat av: Erica

gud så härligt det verkar!! underbara bilder, jättefina allihopa och stämningen lyser verkligen igenom!! duktiga/fina/fantastiska vovvar ni har också på diverse tävlinga! :) nästan så jag sitter här och blir lite avundsjuk..! nästan ;)

2009-05-24 @ 15:49:40
Postat av: Sandra

Gud vilken underbart härlig dag ni verkar ha haft!! :D Va glad jag blir av att "höra" dig så glad och upprymd..

O va kul att de gick så bra med alla tävlingar! =)



Vad duktig du är som törs göra det, ställa upp bara sådär! :) blir så impad!! :)



Och som vanligt.. Underbara bilder.. Du tar otroligt vackra bilder! Du har verkligen en begåvning där!! :)



STOR KRAM

2009-05-24 @ 19:56:25
URL: http://sandrabergvall.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0