Vipsen 12 veckor & 1dag vs Vipsen 1år, 6månader & 4 dagar!

Tack Sandra för kommentaren angående Vipsens storleksskillnad nu mot för som 12-veckorsvalp. Jag blev själv jättenyfiken, men har tyvärr inte kunnat mäta honom förrän idag då jag kunde ta mig till affären och köpa ett måttband :)
Jag passade även på att väga honom idag och han har gått ner 1kg sedan januari då vi båda började vår viktnedgång! :)

Här kommer resultatet efter vägning och mätning!:

12veckor & 1dag:                                             1år, 6månader och 4dagar:
Vikt: 5,5 kg                                                        14,3kg                                 
Mankhöjd: ca 20 cm                                           ca 31cm
Öronhöjd(eller längd?): 9 cm                              10 cm
Benlängd(fram): 16 cm                                      17cm(det kan ju inte stämma!! Får kontrollera sen)
Benomkrets: 12 cm                                            -har inte mätt
Rygglängd: 32 cm                                               ca 47cm
Svanslängd: 23 cm                                              25cm tills själva svansen slutar, 37cm till yttersta hårtoppen


Idag mätte jag även runt magen(alldeles bakom frambenen) samt runt midjan. Resultatet: Magen- 56 cm, midjan- 49 cm!
Det vi kan konstatera av ovanstående är ju alltså att han i princip tredubblat sin vikt samtidigt som han ökat 10cm både på höjden och längden :) Det med benlängden verkar ju dock väldigt konstigt. Hur kan han bli 10cm högre i manken utan att benet växer? Jag måste ha mätt fel förra gången :)

Imorse klev jag och lillskrutten upp och gick till parken för att jogga lite. Jag behöver musik för att kunna springa, men tycker inte om att ha det när jag går med honom. Tänkte dock att det borde vara väldigt lugnt ute så pass tidigt (klockan åtta) så jag tog mp3n ändå. Tji fick jag! Hela parken var full av folk och hundar! Det är koppeltvång där, men den där tiden var visst alla jävla idioter ute som skiter i sånt så varenda hund var så klart lös. Vi joggade ett halvt varv, sen blev jag bara less och förbannad och genade tillbaka genom parken och gick hem.. En halvtimme var vi iaf ute så det var alltid nåt. Det var även välbehövligt för honom. Han tuggade i sig en pinne igår så han var ruskigt dålig i magen. Vet inte hur många gånger han satte sig under den halvtimmen.. Så typiskt när jag och Yasmine just diskuterat om att Vipsen aldrig är dålig i magen trots att han äter en massa konstigt jämt :)


Vår!!!!!! Vintergäck och Snödroppar(?)

Vägde mig själv när vi kom hem och jag hade gått ner ett kilo till! Imorgon blir det 9 veckor utan godis och kakor! Vet ni hur skönt det känns?? Glass och chips äter jag dock fortfarande.. och visst hade jag kunnat försöka gå ner mer, men 4 kilo på två månader känns rätt lagom.. Jag hoppas verkligen att jag kan fortsätta.. Tänk om jag skulle kunna gå ner tip kilo(sammanlagt) till sommaren!! Det skulle verkligen vara underbart.. Vi får se.. Ska försöka köpa mig ett par riktiga joggingskor nästa vecka så blir jag kanske mer motiverad att gå ut. Mina skor nu är så otroligt tunga och hårda.. Min superklumpiga vinterjacka är inte heller speciellt kul att motionera i..

Mitt på dagen idag gick vi iaf på en långpromenad där han fick springa en del i flexikoppel- det gillar han!


Iallafall om han får ha kopplet i munnen..



Jag fotade lite på vägen så ni ska få se vår omgivning och den underbara våren. Tyvärr sken inte solen så ljuset är inte så roligt, men det är ändå vår!





Vi hämtade ut ett paket på Ica och det ville lillen absolut bära själv










väntar på hissen-fortfarande med paketet :)


I hissen

Ja, sen kom vi hem och vilade lite innan det bar av hem till Markus mamma. Hon ska vara hundvakt nästa lördag så vi behövde gå igenom en del detaljer :) Haha. Det är första gången någon annan än min pappa passar Vipsen mer än någon timme. Det är nervöst!! Fast jag har inget val för vi ska till ULLARED!!!!!! En viss liten person fyller nämligen år och har önskat sig en Ullared-resa av Markus i present och det ska hon få också!! Jag längtar så sjukt mycket! Ullared är verkligen himmelriket för mig :)hahaha.. Har så mycket saker jag vill köpa där! Ska verkligen ta mig tid den här gången att kolla på allt och prova alla kläder som verkar okej.. Ni får hålla tummarna att jag hittar nåt! :)

Väl hemma igen så var det dags för mätningen som jag nämde ovan.. Ojojoj så obehagligt måttbandet var!! Att ha dragkamp om det var superkul, men att få det lagt mot kroppen, ja det var nog bland det äckligaste Vipsen någonsin varit med om. Tre gånger "smet" han ifrån mig så jag fick gå och hämta honom i andra rummet och bära tillbaka honom.. Jag var inte populär! Efter det var det dags för duschning av lillen. Han har behövt tvättas länge nu, men jag ville vänta tills allt vägsalt var borta(känns som att han behöver det naturliga fettet i pälsen som skydd mot sånt) och det nu. Duscha är väl ingen höjdare det heller, men han går iallafall in självmant och står still tills allt är klart :)

slickar leverpastej från fingret- mums!
Visst ser han glad ut förresten? haha :P




Nyduschad och fluffig- Ser ni den nya midjan??







Hmm.. annars då.. Just det, tävlingslydnaden är i full gång nu! Träning alltså :) Varit på två kurstillfällen och det är såååååååå kul! :) Vi hade en del problem med platsliggningen första gången så där har vi fått ändra om träningen och börja från början vilket gör att vi har lång väg kvar innan vi är tävlingsklara med det momentet. Linförigheten går dock framåt! Han börjar bli riktigt duktig! I onsdags var han till och med så duktig att instruktören använde honom för att visa upp vänstersvängar med :) Wee! Ingångar och bakdelskontroll fungerar också otroligt mycket bättre än förut! I onsdags var det apportering och där var han helt suverän! Han gjorde mig så stolt så stolt. Min lille skrutt, att han kan vara så duktig! Fortfarande har vi lång väg kvar, men det känns inte omöjligt längre.. Det svåraste kommer att bli störningsträning; alltså att träna på nya ställen med nya och olika typer av störningar.. Jag är för lat för att åka runt på olika ställen bara för att träna! Men när det närmar sig tävling har man väl inget val.. Blä! :P

Förutom det så kan jag meddela att jag nu börjat årets blomodling :) Jag önskar att jag hade tre gånger så mycket plats, då hade jag odlat obegränsat! Nu fick jag dock bara ett bord till mitt förfogande så det blev bara några sorter (blåvinda, smultron, petunia, viol, aster, rävsvans och nemesia), men när jag kan börja sätta ut dom på balkongen så kommer jag ju få plats för många fler :) Vår balkong är det bästa med hela lägenheten! Ska försöka fota den nån dag så ni får se hur underbart stor den är! Jag håller tummarna för att Ullared ska ha fina krukor och andra blomsaker..




Det var nog allt tror jag..

Hoppas ni får en härlig söndag imorgon och en bra nästa vecka. Jag bara väntar och längtar till Ullared!!

/Carolin

En sak till förresten! Fick höra att min kusin köpt en corgi! En liten tikvalp. Otroligt roligt! Jag hoppas verkligen att vi kan träffas i sommar så att Vipsen och den lilla får leka! :)

Kommentarer
Postat av: Sandra

Hihi så lite så, blev ju lite nyfiken =) Stora pojken han har blivit! :)



Vad duktig du är som sår och donar ;) köper du dina fröer på nått spec ställe eller är de i affärer? :)

Kram

2009-03-08 @ 19:21:56
URL: http://sandrabergvall.blogg.se/
Postat av: Sandra

haha =) ja tog de ganska lugnt iaf igår. plockade leksaker och satte igång en diskmaskin o gjorde middagen. Sen gjorde ja inte så mkt mer ;) Fast de skulle behövas.. haha..



Åhå okej =) Man vet ju aldrig, finns ju tydligen nån katalog man kan beställa fröer ifrån.. :)



Kram

2009-03-11 @ 07:58:18
URL: http://sandrabergvall.blogg.se/
Postat av: yasmine

hehe han ser väldigt ynklig ut när han är nyduschad! hoppas ni har kul på träningen ikväll iallafall, ska bli kul att höra om den imorrn!

2009-03-11 @ 19:35:59
URL: http://sveaochjag.blogg.se/
Postat av: Sandra

haha ja precis. nej fan om den vunnit.. huvva!! haha.. Ja den låten va också bra :)

Hoppas du haft en bra dag idag! :)

Grattis än en gång ;)

2009-03-15 @ 17:59:27
URL: http://sandrabergvall.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0