Utställningschampion -med front som ett cykelställ! :)

Nästan iaf :)


1a pris!

Igår var vi iväg till Höganäs på inofficiell utställning. Vipsen var ensam i sin ras så vi (jag..) hoppades på att bli BIR(bäst i rasen). Riktigt så bra gick det inte, men en 1a i kvalitet fick vi iaf :) Det hade krävts ett Hp(hederspris) också för att gå vidare, men tyvärr satte skruttens ben stopp för det.. Att han har för vinklade framben visste vi ju redan, men nu fick jag även veta att hans bakben är utåtvinklade. Det har jag aldrig tänkt på innan, men nu efteråt har jag tittat och det stämmer.. Inte jättemycket, men absolut så pass att det syns när man tittar bakifrån..
Domaren älskade iallafall Vipsen huvud (vem gör inte det!? :)) och sa att det var otroligt vackert och väldigt maskulint- han såg tydligen ut som en riktigt karl! :) Domaren frågade även om vi vallade mycket. Jag svarade nej och då sa han "men motionerar mycket gör ni iallafall, för det är riktigt välmusklade bakben han har!" Det var kul att höra :)
Vidare så kommenterade han Vipsens framben genom att jämföra dem med ett cykelställ.. :)
Sist men inte minst så älskade han Vipsens temperament! Det är det absolut viktigaste för mig! Jag har ju varit lite orolig innan för hur Vipsen skulle reagera på domaren, men det var inga problem alls. Han hälsade glatt och lugnt och när domaren kände igenom honom på bordet så passade Vipsen på att pussa hans öron :)
Allt som allt så är jag helnöjd! Det var faktiskt riktigt roligt så det är möjligt att det blir några fler inofficiella längre fram.. Någon gång skulle det också vara kul att ställa ut för en "riktig" domare på en officiell utställning, men i höst går ju Vipsen upp i Öppenklass(han tävlar i unghundsklass nu, men det får man bara upp till 24 månaders ålder) där alla "bra" hundar är och då har han ju inte en chans att få nåt pris.. Men vi får se.. :)

Här kommer iaf hans kritik:

Hane av bra modell och storlek. Substansfull kropp. Bra benstomme. Härlig hals. Något vek i ryggen. Rör sig bra från sidan. Står utställt fram och bak. Skjuter upp länden i rörelse. Härligt temperament!
Domare: Bent-Åke Bogren

Det är tråååkigt att vänta

sover under husses ben :)








Puss!












Så här glad är man när matte satt fast rosetten i ens halsband :) haha, stackarn

Igårkväll när jag kom ut från badrummet så såg jag att lillen låg och tuggade på nåt.. Kan ni gissa vad det var? Prisrosetten!! Den hade tydligen ramlat ner från väggen (där den såklart ska hänga!) och Vipsen tyckte visst att den var finare i tre delar.. Två av banden har han lyckats slita loss och bakstycket är trasigt.. Blä! Tack och lov så går det att laga, annars hade han jäklar i mig fått ställa upp på en utställning till om en vecka eller nåt, jag SKA ha min röda 1a-prisrosett! :)

Nu har vi precis varit ute och spårat ett blodspår så nu sussar han sött! Planen just nu är att försöka lägga blodspår varje dag på semestern i norrland och sen försöka ge oss på anlagsprovet i viltspår till hösten! Drömmen är viltspårschampion och då måste vi ju börja nånstans :) Efter anlagsprovet krävs bara tre 1a pris på öppenklasspår, det ska vi nog fixa :)

/Carolin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0