Aktivering!

I torsdags var det som sagt kurs och då var det inkallningsövningar för hela slanten. Vipsen är superduktig! Hans enda problem där är att han blir så otroligt taggad och stressad när man belönar honom med lek (vilket jag vill göra eftersom inkallning är en så viktig sak) och när man springer och lattjar med honom. Den sista övningen, "klara, färdiga, hit", kunde vi inte göra för då var han så uppe i varv att han bara började skälla.. Tyvärr.. Men då tränade vi passivitet istället så det var ju bra :) Passade på att fråga om de skulle ha någon hundmöteskurs snart, men det skulle de inte :( Så otroligt synd för just nu är det helt klart det viktigaste som jag skulle vilja träna på.. Skulle vi bara få till bra hundmöten så skulle jag vara rätt nöjd med Vipsens vardagslydnad sen.. Han gör absolut inte utfall när vi möter hundar, däremot spänner han sig otroligt mycket och är helt okontaktbar.. Inte alls så som jag vill att ett hundmöte ska gå till så jag vill verkligen få bort det.. Nåja, vi tränar och tränar och tränar på det själv så till slut så kanske det går..

Fredag:
  • 30 minuter aktiveringspromenad: gå runt träd, slalom runt stolpar, markera parkbänkar, söka godis, snabba lägganden, "gå fint", inkallning
  • Spår: två stycken utan synintryck, 2 timmars liggtid. Ett väldigt svårt över skolgård och ett lättare på enbart gräs. Det första gick inte alls. Alldeles för svårt, för mycket störning och dessutom satta jag på selen för sent(han hatar selen och tappar allt fokus när han får på sig den). Det andra gick också dåligt, han följde det i princip inte alls. La ett snabbt spår med synretning som han fick gå direkt och det tog han klockrent. -> lätta spår utan synintryck
  • 15 minuter aktiveringspromenad med samma övningar som ovan.
Självklart får han annan motion än det som skrivs här. De promenader som tas med här är de vars syfte helt och hållet är aktivering i någon form.


Lördag:
  • Aktiveringspromenad(med markus): gå runt träd, hoppa upp på saker, söka godis, åka rutschkana, 
  • 1½  timme skogspromenad med Yasmine och Svea
  • 3 sök i skog: Riktiga sök med avvallat område och en figurant(Yasmine). Yasmine höll i pinnen(galge) som han fick ta och ge till mig. Gick väldigt bra, han gick på luftvittring varje gång och blev överlycklig över att hitta Yasmine. -> fortsätta träna in att han ska ta och ge mig galgen. Göra fler sök i bättre vind så att han får mer chans att gå på vittringen. 
  • 15 minuter passivitet medan jag var figurant åt Svea. Gick väldigt bra förutom några skall



Vallar av sökrutan


Svea tränar på att ta sökrullen


passivitet







Underbar lördag!!! Tack Yasmine för att du och Svea förgyllde vår helg!

/Carolin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0