Bilder och filmer..

Har det redan gått en vecka sedan jag skrev sist? Det är helt otroligt så fort tiden går.. Får väl försöka blidka er med att lägga in både bilder och filmer den här gången då!
Vi börjar med filmerna

Vipsen leker med sina leksaker
Leker med älg
Vipsen leker med sin tunnel
Lek med tunnel 2
Vipsen leker med sin galge
Vipsen i soffan



image97

Vid senaste vägningen för cirka en vecka sedan vägde tjockisen 6,2 kg. Rygglängd 35 cm, mankhöjd 24 cm och omkretsen runt magen(bakom frambenen) var 40 cm. Jag ska försöka mäta och väga honom igen imorgon, för nu växer han fort känns det som.
Det är för övrigt 1½ vecka sedan han kissade inne! Numera går han alltid till dörren eller till mig och gnäller när han vill ut - helt underbart superduperduktig!

image98
Spanar medan matte lagar mat

image99

Vi har börjat gå lite längre promenader nu, dock inga jättelånga. Men några fem-tio minuters promenader blir det varje dag. Vi försöker även ha honom lös så mycket som möjligt. I princip varje "nattkissning" får han vara lös och ibland annars också om det är folktomt ute. Jag brukar även försöka släppa lös honom i trapphuset bara så han får lära sig att hålla koll på mig och att inte dra iväg för långt, rätt som det är så står jag ju i hissen och då får han skynda sig att komma om han vill hinna följa med!

image100


image101

Vi har börjat träna lite fler tricks nu. "Sitt" verkar sitta rätt bra nu, "ligg" fungerar i 9 fall av 10, men där måste vi träna mer på att han ska ligga kvar en stund, som det är nu flyger han oftast upp lika fort som han la sig. "Stå" fungerar hyffsat, men än så länge enbart med handtecken. Igår tränade vi även in "vacker tass" och det fungerar kanon! Det kan han göra både i min hand, mot min fot och i luften. "Rulla runt" och "snurra" har vi börjat testa så smått, men de är på nybörjarstadiet ännu. Så lättlärd som han är så skulle han nog lära sig dem också på en kvart eller nåt om jag bara försökte. Annars tränar vi mest på nej, varsågod och vänta. Nej fungerar helt underbart bra så länge vi är inomhus och det handlar om mat. Igår satte jag ner hans matskål och gick sedan för att hämta vatten att hälla på torrfodret. Inte en millimeter rörde han sig mot skålen! När jag sa varsågod tog det dock inte många sekunder innan maten var borta :)

image102
Observera den übergulliga tungan :)

image104
väärldens häftigaste och sötaste ben och tass..

image105
Favoritsysselsättningen(hans, inte min)

image106
Tungan igen

image107

Tyvärr verkar han bli skälligare med åldern. De första veckorna "buffade" han bara utomhus när han såg någonting läskigt. Nu har han börjat göra det även inomhus om han hör någonting, speciellt när Markus kommer hem och han hör nyckeln i låset. Vi måste försöka träna bort det. Får väl börja stå ute och rassla i låset utan att gå in så han lär sig att det inte betyder nåt. Så har vi gjort med ringklockan. Vi brukar ringa på den när vi går in/ut genom dörren bara för att han ska lära sig att det inte betydre något speciellt när den plingar. Han reagerar fortfarande, men bara så att han vill se sig omkring, han skäller inte och det är ju huvudsaken.

image108


image109





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0