Föreläsning: "Från belöning till belöning"

I fredagskväll var det dags för en efterlängtad föreläsning! Det var Åsa på Åsas hundar/Canis Skåne som anordnade en föreläsning med Eva Bertilsson och Emelie Johnson Vegh från Carpe Momentum. Titeln på föreläsningen var Från belöning till belöning och handlade kortfattat om vad som händer efter en belöning och innan nästa. Vilka beteenden belönar man egentligen? Vad hinner hunden göra efter din markering (klick eller annan) tills belöningen kommer? Och vad betyder egentligen klicket för din hund? Betyder det att hunden gör rätt, eller har det blivit en signal för att hunden ska komma till dig? Att den ska sätta sig? Ta ögonkontakt?
Jag fick otroligt många aha-upplevelser under föreläsningen och förstod mycket bättre många av de saker Vippen gör! I hans liv finns tre extremt tydliga exempel
1. Vallningsträning. Vippen är duktig och springer ifrån mig, jag klickar och ska kasta godisen, men han är redan tillbaka hos mig. Vad betyder klicket för Vippen? Att komma till matte och ta ögonkontakt!
2. Hundmöten. Vippen kollar på mötande hund och tittar sen på mig varpå jag belönar med godis. Vippen tittar sen på hunden, tittar på mig och får godis. Vad belönar jag? Att han tittar på den andra hunden! Inga problem, han får gärna titta, men jag vill vara medveten om vad jag belönar
3. Skallet. Jag brukar verkligen undvika att klicka när han skäller, men hur många gånger har han hunnit skälla efter klicket, innan belöningen? Eftersom skallet blivit så befäst, så antagligen många gånger! Måste skärpa mig!

Ja det finns många, många fler exempel, men detta var de tydligaste! Det med hundmöten visste jag redan och även det med vallningen visste jag till viss del vad det berodde på, men otroligt intressant när det blir så tydligt!
Jag är verkligen superglad att jag åkte på föreläsningen!
Ni som har möjlighet att gå och lyssna på denna föreläsning- eller någon annan av Eva och Emelies föreläsningar- gör det! :)

Carolin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0